13 sierpnia 2021

„Mój Prąd”. Co należy wiedzieć o programie dopłat na fotowoltaikę w 2021 roku?

W tym naborze wniosków budżet na fotowoltaikę jest niższy niż w poprzednich edycjach. Kto więc myśli o udziale w programie „Mój prąd”, nie powinien tego odkładać na ostatnią chwilę.

Program „Mój prąd” umożliwia uzyskanie dopłat do instalacji fotowoltaicznych w wysokości do 3 tysięcy złotych. Choć to mniej niż we wcześniejszych edycjach, w których można było otrzymać 5 tysięcy złotych, jest to i tak spory zastrzyk gotówki, jeżeli chcemy zainwestować w nowoczesne systemy ogrzewania domów.

Przypomnijmy, że dwie ostatnie edycje programu cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem Polaków. Mimo tego, że budżet w drugim naborze docelowo zwiększono aż o 100 milionów złotych, nabór i tak musiał być zakończony przed czasem.

Teraz również należy się spieszyć. Obecna edycja potrwa albo do 22 grudnia 2021 roku, albo do wyczerpania puli budżetu. Pula w budżecie wynosi 534 miliony złotych, które popłyną do 178 tys. uprawnionych. Pamiętaj przy tym, że w obu wcześniejszych edycjach było więcej pieniędzy do rozdania, a i tak nie wszyscy chętni otrzymali dofinansowanie. Nie czekaj więc zbyt długo – im wcześniej złożysz wniosek, tym większa szansa na uzyskanie dotacji!

UWAGA!

Program „Mój prąd” skierowany jest wyłącznie do osób fizycznych, które chcą mieć własną, przydomową instalację fotowoltaiczną. Nie dotyczy on przedsiębiorców i nie obejmuje rozbudowy już istniejącej fotowoltaiki.

Jak przedstawiają się koszty kwalifikowane w programie „Mój prąd” i na co można wydać pieniądze z dotacji?

W ramach dotacji otrzymujecie część koszty poniesionych na zakup i montaż wszystkich elementów instalacji fotowoltaicznej. To przede wszystkim:

– panele fotowoltaiczne

– mikroinwertery

– okablowanie

– urządzenia do montażu

– robocizna

Ważne jest to, że wszystkie urządzenia muszą być montowane nie tylko jako nowe, ale z dowodem, że zostały wyprodukowane w ciągu 24 miesięcy przed montażem.

UWAGA!

Wszystkie koszty muszą być wydatkowane w okresie od 1 lutego 2020 do 21 grudnia 2023 roku. To oznacza, że wsparcie będzie przyznawane również za już wykonane instalacje, jak i te planowane.

Jak złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach programu „Mój prąd”?

Wnioski w programie „Mój prąd” składa się wyłącznie elektronicznie przez platformę GWD (Generator Wniosków o Dofinansowanie). Musisz wypełnić formularz właściwy dla danego naboru i właściwy dla wniosku o dofinansowanie w formie dotacji. Taki dokument podpisujesz przy użyciu podpisu kwalifikowanego (wystarczy mieć profil zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny).

UWAGA!

Twój wniosek o dofinansowanie został odrzucony na etapie oceny według kryteriów dostępu lub na etapie kryteriów jakościowych? Nic straconego. Możesz zgłosić się ponownie w ramach tego samego naboru.

Jak długo będziesz czekać na decyzję?

Środki w programie „Mój prąd” pochodzą z Unii Europejskiej i przyznawane są przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który go koordynuje. Terminy rozpatrzenia wniosków uzależnione są od tego, ile fizycznie wpływa ich do NFOŚIGW.

– w przypadku, gdy wniosków o dofinansowanie jest mniej niż 500 – odpowiedź otrzymasz do 30 dni od daty złożenia prawidłowego wniosku

500–1000 wniosków o dofinansowanie – do 45 dni od daty złożenia prawidłowego wniosku

1000-1500 wniosków o dofinansowanie – do 60 dni od daty złożenia prawidłowego wniosku

powyżej 1500 wniosków o dofinansowanie – do 75 dni od daty złożenia prawidłowego wniosku

Pamiętaj przy tym, że mówimy o prawidłowo złożonym wniosku, czyli takim który nie wymaga żadnych uzupełnień czy poprawek. Poza tym Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zastrzega sobie możliwość wydłużenia terminów rozpatrywania wniosków w przypadku wpływu co najmniej 2 tys. wniosków w tygodniu.

Procedura NFOŚIGW przedstawia się następująco:

Krok 1: rejestrujesz wniosek o dofinansowanie w systemach informatycznych NFOŚIGW

Krok 2: NFOŚIGW ocenia wniosek wg kryteriów dostępu

Krok 3: w przypadku wniosku niezgodnego z programem, NFOŚIGW odrzuca go z dalszego postępowania bez możliwości uzupełnienia (wtedy wniosek musisz złożyć ponownie)

Krok 4: jeżeli to konieczne, NFOŚIGW wzywa Cię do uzupełnienia brakujących informacji i/lub dokumentów wymaganych na etapie oceny wg kryteriów dostępu

Krok 5: NFOŚIGW ponownie ocenia wniosek wg kryteriów dostępu – po uzupełnieniu wymaganych informacji/ dokumentów

Krok 6: następuje ocena wniosku wg kryteriów jakościowych wskazanych w programie

Krok 7: jeżeli to konieczne, NFOŚIGW wzywa Cię do uzupełnienia brakujących informacji i/lub dokumentów wymaganych na etapie oceny wg kryteriów jakościowych

Krok 8: NFOŚIGW ponownie ocenia wniosek wg kryteriów jakościowych – po uzupełnieniu wymaganych informacji/ dokumentów

Krok 9: następuje kontrola prawidłowości wykonania oceny wniosków wg kryteriów dostępu i jakościowych

Krok 10: NFOŚIGW informuje Cię o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku

Krok 11: następuje podjęcie przez Zarząd NFOŚiGW uchwały o dofinansowaniu przedsięwzięcia

Krok 12: dostajesz powiadomienie o przyznaniu dotacji

Krok 13: następuje wypłata dofinansowania i zawiadomienie o wypłacie dofinansowania na rachunek bankowy wskazany we wniosku.

Program „Mój prąd” skutecznie zwiększa zainteresowanie Polaków fotowoltaiką. Nic dziwnego skoro to inwestycja, za którą ceny wahają się od 4 do 6 tysięcy PLN za kWp. Każda kwota dofinansowania jest więc warta zachodu.

Komentarze

Ten wpis nie posiada jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Może Cię zainteresować

where to buy viagra buy generic 100mg viagra online
buy amoxicillin online can you buy amoxicillin over the counter
buy ivermectin online buy ivermectin for humans
viagra before and after photos how long does viagra last
buy viagra online where can i buy viagra